"Sombong"

0
Asslmkm,,,,ikhwan wal akhwat jika antum semua mempunya sifat yang satu ini???(Sombong),,,tanyakan dulu apa yang harus disombongi dari diri kita??
Apakah kita tidak malu dengan ALLAH,,jika kita sombong?
Bukankah sudah ada contohnya jika orang yang sombong akan berdampak buruk?
Syetan yang dulunya ta;at dengan ALLAH,,dengan sikap sombongnya ia diturunkan dari SURGA...

Yuk kawan kita ingat lagi dari apakah kita diciptakan??agar kita tidak menjadi orang yang sombong
lihat dan renungkan ayat dibawah ini


هَلۡ أَتَىٰ عَلَى ٱلۡإِنسَـٰنِ حِينٌ۬ مِّنَ ٱلدَّهۡرِ لَمۡ يَكُن شَيۡـًٔ۬ا مَّذۡكُورًا (١) إِنَّا خَلَقۡنَا ٱلۡإِنسَـٰنَ مِن نُّطۡفَةٍ أَمۡشَاجٍ۬ نَّبۡتَلِيهِ فَجَعَلۡنَـٰهُ سَمِيعَۢا بَصِيرًا (٢) إِنَّا هَدَيۡنَـٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرً۬ا وَإِمَّا كَفُورًا (٣)
Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa (yang beredar), sedang dia (masih belum wujud lagi dan) tidak menjadi sesuatu benda yang disebut-sebut, (maka mengapa kaum musyrik itu mengingkari hari akhirat)? (1) Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. (2) (Kerana keadaan itu tidak mencukupi, maka) sesungguhnya Kami telah menunjukkan kepadanya (melalui akal dan Rasul) akan jalan-jalan (yang benar dan yang salah; maka terserahlah kepadanya) samada dia bersyukur (dengan beriman dan taat), ataupun dia berlaku kufur (dengan mengingkari kebenaran atau menderhaka). (3)” (Surah Al Insan Ayat 1 – 3)

Muda-mudahan ayat ini dapat mengingatkan kita untuk tidak sombong......